Et anderledes online magasin om livet utendørs, mat og vin, kultur og reiser samt livet generelt.

27. januar 2014

Selvmanipulasjon



Når du har jobbet lenge med et prosjekt og de ​​målene du har satt deg er oppnådd, er det så deilig å se og føle resultatene. Kanskje det var et mål som krevde mer av deg enn du var vant til, og som forårsaket at du måtte gå inn i en annen og mer krevende rolle enn vanlig ? Eller kanskje det var den oppgaven du hadde satt deg noe som utvidet ditt alminnelige repertoar.

Uansett, endringer skjer med oss hele tiden. Enten vi kaster oss inn i oppgaven med å sette opp et skuespill eller søke finansiering for å sette i gang et selskap,  med alle de forskjellige roller det innebærer, eller at vi velger å endre onsdagens cappuchino med en kaffe cortado ….. alle disse endringene blir systemet vårt påvirket av i større eller mindre grad.

Noen ganger ønsker ikke hodet vårt at noe skal endres. Det er så genialt utformet, at det er skeptisk til eventuelle endringer – i tilfelle det skulle vise seg å være farlig! Det er bare ikke så smart når vi ønsker å endre på noe som er mindre hensiktsmessig til det bedre. For systemet vårt fortsatt er på vakt, og vi forstår ikke alltid hva som er årsaken til at vi ikke kan finne ut hvordan vi endrer de enkleste tingene.

Men .... hvis du nå tar seg selv og din indre vaktbikkje kjærlig i hånden og hjelper ting på gli , så det kan godt være at det ble noen andre resultater. Det kan vise seg at prosessen med å endre vaner blir lettere, og kanskje til og med at du nøt resultatet? 

 
Jeg har funnet ut at det fungerer når jeg belønner meg selv med forskjellige gaver eller privilegier. Det er som om det er en dypere mening med mye, når jeg erkjenner min innsats og gir anerkjennelse et veldig konkret uttrykk. Det kan være noe så enkelt som å kjøpe en deilig ny krem eller ta en frisk tur med musikk i ørene. Det høres banalt ut, men det fungerer!


Alt sammen henger sammen med det å utvikle seg. Sjelen krever vekst! Når det blir for skummelt eller det går for fort, så får man bare en naturlig reaksjon; det indre kontroll- og sikkerhetssenteret har gitt instrukser til alle etater om å gjøre retrett, være årvåken, holde tilbake, bremse, etc. Så med min forstand kan jeg faktisk fortelle systemet mitt at alt er bra og at endringen vil være til det bedre, jeg kan trøste, forklare, berolige, rasjonalisere, presentere konklusjoner med mer. Er det ikke fantastisk? :)

Så; gå og feire dine suksesser! Hurra for deg! Vær glad og vis deg selv og ditt indre alarmsystem at fremdriften er i trygge hender.  Lykke til! :)

 

 Bilder fra internett

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar