Hvem tenker egentlig over hva man kjører på? Dette er sannsynligvis Nord Europas eldste tørrmurte steinhvelvbro.... |
For ikke lenge siden, kjørte vi over Lunde Bro i Etnedal. Den er utrolig flott og vi tok en liten pause på turen. Man kan ikke annet enn bli ganske imponert over slike byggverk, og for at flere skal få litt viten om hva man kjører på - så har jeg samlet litt informasjon og bilder nedenunder og vi anbefaler selvfølgelig et kulturelt stopp, hvis du er på de kanter.
Slik ser broen ut under der du i full fart passerer uten å tenke over hva du kjører på! |
Broen har ingen bindemidler ... det er kun trykk som holder den oppe! |
Broen er et typisk eksemplar av hvelvede steinbroer, som
ble oppført på viktige innenriks- og mellomriksveien på slutten av 1700-tallet
samt starten av 1800-tallet. Ikke nok med at den er en av de eldste, men den er
også en av de største tørrmurte broer av naturstein i ett spenn. Det er ikke
brukt noen type bindemiddel og broen holder seg oppe ved at steinene overfører
trykket til hverandre.
Broen har til sammen tre hvelv, og er 7 meter høy på
midten. Hovedhvelvets lysvidde er på hele 21, 2 meter.
Strykene ga kraft til sagbruket på nedsiden! |
Brovangene og murbrystningene fortsetter over i
oppkjøringsramper i en lengde av ca. 30 meter mot nordvest og ca. 70 meter mot
sørøst. Nord for østre ende fører en forbygningsmur ned til to mindre flomløp i
oppkjøringsrampen, et hvelvet, murt og et rektangulært, støpt, som ble laget i
1959 som erstatning for en tidligere trekonstruksjon.
Deler av broen ble sprengt av norske soldater i 1940, men
ble restaurert allerede året etter. Broen ble fredet i 1984.
Rett nedenfor ligger et gammelt sagbruk, sannsynligvis fra
1800-tallet. Vi møtte ikke kvernknurren; som i folketrua var et overnaturlig vesen som holdt til ved kverner og sagbruk, men fikk et godt inntrykk av hva et sagbruk bestod av..... Det er vanskelig å finne informasjon om dette sagbruket på nettet, så hvis noen vet noe om det, vil jeg være takknemlig om noen la igjen det i kommentarfeltet under artikkelen. :) På forhånd takk! :)
Tenk så mye mer man får ut av en tur hvis man setter seg inn i historien først!
Opplevelsen blir en helt annen!
Bilder (C) Marit Jørgensen
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar