Et anderledes online magasin om livet utendørs, mat og vin, kultur og reiser samt livet generelt.

20. januar 2014

Kolonihagen - januar


Når jeg sier "Kolonihage" tenker nok de fleste på frodige små hageflekker, masser av blomstrende busker, humler, bier, sommerfugler, frukttrær og grønsaker - alt i skjønn og harmonisk forening!



Slik var det ikke igår, da vi igjen satte kursen mot kolonihagehuset vårt. Sneen lå i 75 cm høyde og det var ikke brøytet - mon tro brøytemannskapet tenkte at det ikke fantes mennesker som tydde til kolonihagen i -5 grader og lårhøyt sneføre! ... men der tok de feil! Vi vasset de siste 200 m inn til hytta, fant frem sparkel, acryl, sandpapir, malingspensler og gikk igang. Planen er at alt inne skal være ferdig til våren .... for da vil vi selvfølgelig bruke tiden til å opparbeide tomten .... Åh, hvor jeg gleder meg til å planlegge og sakte men sikkert lage hagen fin!

Jeg drømmer om buktende ganger, rosehekker, herlige små sitteplasser, vann, kilosvis med bringebær og epler, amerikanske blåbær og bjørnebær og grønsaker og herlige duftende blomsterbed. Gangstier kantet med lave busker og stauder, - men hvordan stiene skal utformes er vi litt i tvil om. Underlaget er fuktig jord og med de siste (... og kanskje fremtidige) våte somrene, kan en sti rett på bakken bli en sølete og lite hyggelig opplevelse. Kanskje man bør ta værvarslene ad notam når man skal planlegge litt!? Det er mye å velge imellom; steinlagt, singelgang, treverk, klippet gress, heller ....  vi får se hva det blir! Best å tenke seg nøye om, for vi kommer til å være der mye!

Well; her er i alle fall en liten rapport fra kolonihagen, en kald og mørk vinterdag i januar!
Oppmuntrende syn idét vi entrer kolonihagehytta! Juhuuu!
50-talls kjøkkenet begynner å ta form. Her har vi kjøkken på 2,7 meters lengde..
... og alt hva vi trenger!
Pussing, sparkling, maling av window-seatet som min kjære har laget til meg!
MEN; dette er hva jeg skal til med straks februar begynner å gå på hell! :) Vakre Kjempeverbena skal såes i store mengder! De har en opprett vekst, tynne stilker med en sky av blåviolette blomsterstander. Er superdekorativ og er effektfull i sammenplantinger samt som bakgrunnsvekst! Gjett om jeg gleder meg! :)

... og så, når varmen kommer .....
.... når varmen kommer, gleder jeg meg til å sitte ute på porchen, i denne
gyngestolen, som skal pusses opp. Den kjøpte jeg på marked for Kr. 200!
:)



 Bilder (c) Marit Jørgensen & internett

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar