Brennvidde og standpunkt |
Hvis du liker å fotografere, har du nok vært i den
situasjonen at du ikke lenger bare dokumenterer, men ønsker å uttrykke noe. Det
er øyet som ser, som skaper bildene. Stiller du deg opp på en bro, men en
kamerautstyrt kompis og dere klikker løs med apparatene, vil dere, i ettertid,
sikkert oppdage at dere har tatt høyst ulike bilder. Ved å bestemme deg for
vinkling, fokus, fargevalg og komposisjon, kan du få mange forskjellige bilder ut fra
det samme motivet.
Her kommer noen ”faguttrykk” inn, og de er like greit å lære seg med en gang, hvis du har lyst til å lære litt mer om fotograf-verdenen:
Først velger du perspektivet i bilder – omtales som regel
som Standpunkt. Siden velger du bildets utsnitt – det omtales som regel som
Brennvidde.
Ovenstående 2 ting utgjør det bildet du ser igjennom
søkeren. Normalt tenker man ikke over at man tar valgene, og kanskje gjør man
det ikke – men fra nå av, bør du være mer bevisst på akkurat dette.
Nå skal du tenke over lyset som vil komme på bildet. Lys
regulerer du med blender og lukkertid. Hvis du har stor blenderåpning kommer
det mer lys inn enn hvis du har liten blenderåpning. Har du liten lukkertid
slipper du mindre lys inn enn hvis du har stor…. selvfølgelig!
Hvis du skal fotografere i skumringen kan det ofte bli mørke
bilder, men det kan du regulere bort ved å stille lys-ømfintligheten = ISO
verdien. I normalt dagslys står denne på 100, men jo mørkere det er, jo høyer
bør denne stilles. Det heter seg da at man øker lysfølsomheten. På denne måten
kan du ta bilde i skumt lys uten å måtte ha lengre lukkertid, noe som kan
resultere i uskarpe bilder. Husk at lukkeren sitter i kamerahuset, blenderen på
objektivet.
Lysfølsomhet - omtales som ISO-verdi. Tid og bevegelse –
omtales med Lukker/Lukkerhastighet, og dybdeskarphet – omtales som Blender.
Til venstre, lysmålt på bakgrunnen // Til høyre, lysmålt på personens ansikt. Ser du forskjellen? |
De fleste speilrefleks-kameraer i dag har innebygget
lysmåler, og denne kan lure deg litt. Du må derfor alltid måle lyset utifra hva
du anser som hovedmotivet i bildet. Hvis du setter fokus rett mot himmelen en
solskinnsdag, vil alt annet bli veldig mørkt fordi kameraet tror at her er det
flusst med lys og forsøker å dempe lyset, men hvis du flytter fokus til en benk
under et tre, vil du se at benken er fokuset til lysmåleren og kameraet vil
slippe inn mer lys for å få benken riktig gjengitt i bildet. Tren deg på å
kikke deg rundt og fokusere på forskjellige ting rundt deg. Når du holder
utløseren litt nedtrykket, vil du låse lysmåleren og du kan eskprimentere med å
flytte fokus, slik at du får en mørkere eller lysere verdi for bildet.
De aller fleste speilreflekskameraer har valgfrie
forhånds-innstillinger for måter å måle lyset på. Disse er normalt:
* Gjennomsnittsmåling, av hele motivet.
* Evaluert, der kameraet tar hensyn til spesielt mørke og lyse
felt.
* Sentrumsvektet, der lysforholdene i midten av bildet blir
førende.
* Spot, hvor lysmåleren kun måler fra et bittelite sted i
midten av fokus.
Her gjelder det kun å trene, kikke etter forskjeller og
finne din preferanse, samt bruke disse bevisst etter hva du tar bilde av.
Her har lysmåleren blitt plassert på damen i sort og har dermed kompensert med å slippe inn mer lys. |
Etter å ha prøvd deg en stund, vil du snart finne ut at
lysmåleren ikke alltid tenker riktig. Det er da du må kompensere ved å la
lysmåleren ta sin beregning ut fra et mørkere eller lysere felt i forhold til
det du ønsker i fokus av bildet. Dette omtaltes i gamle dager som ”å presse
filmen”.
Dette gjøres utifra fotografens ønsker for resultatet.
Kameraet kan ikke gjøre disse vurderingene og vil alltid ta utgangspunkt i det
den oppfatter som den grå flaten. Faktisk er det slik at lysmåleren kun
oppfatter 18% av fargene som blir gjenspeilet i lyset, resten av fargene blir
bedømt som om de var gråfarger.
Bildet er tatt en gråværsdag (se skyene) men lysømfintligheten (ISO) er satt til 400 |
Jeg håper at dette pirket borti lysten til å bli bedre kjent
med fotoapparatet ditt. Kom deg ut på tur, ta bilder under forskjellige lysforhold og
med litt øvelse vil du se at bildene plutselig blir mye bedre, - selv på en gråværsdag.
Bilder (C) Marit Jørgensen
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar