Et anderledes online magasin om livet utendørs, mat og vin, kultur og reiser samt livet generelt.

15. desember 2013

Orden i papirene - gode tips!

Min store drøm; et tegningsskap!

Nedenstående tekst av David Stjerneholm fant jeg en dag jeg var litt ”tom” og surfet på nettet for inspirasjon. Hans artikkel trykket på min dårlige samvittiget, for jeg er en av de som gjerne river ut et par sider av et blad eller en brosjyre innen jeg kaster det. Nettopp på grunn av det, skal også innrømme at papirbunken han beskrev, minnet en god del om min … frem til nå!

Romjulens fridager ligger for døren og jeg vet nå hva jeg skal bruke i alle fall én av dagene til!

Om jeg ikke akkurat finner et gammelt, spennende arkivskap fra starten av 1900-tallet, slik jeg egentlig ønsker meg - vet jeg at de både på Ikea og andre kontor-supply butikker, har enkle plastik-kasser, som du kan putte hengemapper i. Og synes man ikke de er pene, er de små nok til å få plass i et skap.

  
Hvor gjør du av alt materiale som er «kjekt å ha»?

Det som du kanskje trenger en eller annen gang, og som det er så lett å legge i hauger slik at det ikke skal komme bort, og som du ikke finner når du behøver det, ettersom det ligger et eller annet sted i en av haugene?

Tanken med denne typen materiell er jo at det skal holde seg borte når du ikke trenger det, det skal gå raskt å putte vekk og det skal være lett å finne når du vil.

Min personlige favorittløsning er et godt gjennomtenkt hengemappesystem.


Gjør slik; Skaff deg en bunke hengemapper og en skuff å ha dem i (eller et gammelt stilig arkivskap om du heller vil ha det

Merk 29 mapper med alfabetets bokstaver fra A til Å og plasser mappene i skuffen.
Steng døra, steng av telefonen og sett inn en times møte med deg selv i kalenderen.
Ta fram den første haugen. Gå gjennom den ark for ark og kast det du ikke kommer til å trenge senere. Sorter dokumentene du senere ønsker å finne i mappesystemet under riktig bokstav.

Hva skal søkebegrepet være?
Når du velger bokstav å sortere under: Tenk gjennom hva du vil ha som «søkebegrep» når du ønsker å finne materiellet igjen. Er det en typisk potensiell kunde, et prospekt, sorter på P som i prospects eller potensielle kunder. Handler det om en mulig taler til et framtidig seminar: Sorter på T som i taler. Handler materiellet helt åpenbart om interiør, havner det i mappe I.

Dedikerte mapper
Kommer du på et emneområde (oppskrifter, bygningstegninger, håndarbeidsprosjekter eller annet som åpenbart kommer til å inneholde mye materiell), kan du lage en egen mappe for det og sette den inn i bokstavsystemet blant de andre mappene.

Sørg for at du alltid har et lager med tomme mapper, så det går fort og lett for deg å lage en ny dedikert mappe når du trenger det. Om det blir en smule vanskelig og du må begynne å finne på "ord" for å legge papiret i feil mappe, er det stor risiko for at du gir blaffen i det og enten legger materiellet i en haug for å sortere det «senere», eller stapper det ned i en av bokstavmappene der det uansett er vanskeligere å finne når du trenger det.

Er det vanskelig å finne dokumentene du leter etter, kommer du til å synes at hengemapper ikke passer for deg, og du er tilbake blant haugene igjen, medmindre du lager et hyllesystem – kun dedikert til disse ”løsbladene” og ”kjekt å ha” brosjyrene. MEN igjen gjelder det å ha helt klare benevnelser på hyllene og da må du etterhvert ha mange meter høye hyller - så da kommer du fort tilbake til hengemappene!

Estetikk tar tid, men kan være verdt det
Om det er viktig for deg f.eks. hvordan etikettene ser ut, vær nøye med å skrive dem pent på den måten du synes er best, så du nyter å bla gjennom mappene. Om det i stedet er viktigere få materiellet fort unna, kan du skrive på en måte som er kjapp og enkel, så selve etikettskrivingen ikke blir en barriere.

I enkleste laget?
OK, dette kan høres ut som en veldig konvensjonell og enkel løsning, men tro meg når jeg sier at det finnes flere papirhauger enn hengemappeskuffer rundt omkring på kontorene og hjemme-kontorene.

Et velstrukturert hengemappesystem er en enkel og genial måte å holde skrivebordet og kontoret rent for papir du ikke trenger akkurat nå, samtidig som du helt enkelt kan finne dem når du behøver dem.
Så de tre neste, frivillige steg er – hvis det kan hjelpe:
1) Bestem deg nå for hvor mange mapper du skal kjøpe, når du skal kjøpe dem og hvor du skal kjøpe dem.
2) Bestem deg for hva du skal oppbevare dem i.
3) Sett inn i kalenderen den timen da du går gjennom den første haugen.

... og har du først fått system i papirene, så er det kort vei til å organisere resten;
 

Lykke til!

Bilder fra internett

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar