Et anderledes online magasin om livet utendørs, mat og vin, kultur og reiser samt livet generelt.

23. desember 2013

Kakebaking anno 1916

Ja, så har jeg prøvd det også! De hadde nok ikke like gode stekeovnsforhold da som vi har nå, så når jeg fikk denne - tilsynelatende deilige oppskriften - fra vår gode venn Alf, skulle den prøves ut, med dagens tekniske vidundere!

Jeg blandet ingredienser og løp halve byen rundt etter knust pomeransskall, hvilket jeg til slutt fikk på et av apotekene.


Smikk smakk og deigen ble godt knadd igår, hvorpå den skulle legges kjølig over natten. Jeg kjevlet og ordnet videre idag tidlig og satte ovnen på 175 grader; siden det ikke var angitt noen grader i oppskriften annet enn "la de steke lenge til de blir tørre" ....  jeg satte klokken på 10 minutter - for å være på den sikre siden.... Yess!!
RESULTATET etter 10 min og et kjøkken hvor en røykdykker ville stortrives!


Nei, da dette, som du ser, gikk fullstendig i ball, må jeg heller bidra med noe man kan bli lykkelig av;


Som du kanskje har fått med deg fra de fleste amerikanske julefilmer, drikkes det ”eggnog” – en ganske mektig, cognac-basert drikk til jul. Her får du oppskriften, som du kan teste ut på julekvelden. Det smaker riktig godt! :)

Du trenger (til ca. 8 personer):

6 egg
1 ½ dl sukker
12 dl helmelk
2 ts vaniljesukker
1 ½ dl cognac
5 dl kremfløte
revet muskatnøtt

Slik gjør du
Visp sammen egg og sukker i en kjele og tilsett melk. Varm opp blandingen på middels til lav varme under konstant omrøring til den er så tykk at den "henger" på en skje (vær tålmodig - det tar litt tid).

Tilsett vaniljesukker og cognac, og avkjøl i kaldt vannbad under omrøring. Smak til om du trenger mer cognac. Sett eggnogen kald i minst 3 timer, eller over natten. Før servering stivpiskes kremfløten og vendes inn i eggnogen. Dryss lett over med revet muskatnøtt.


Alle lesere ønskes en trivelig og rolig Lille Julaften!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar