Et anderledes online magasin om livet utendørs, mat og vin, kultur og reiser samt livet generelt.

27. mai 2013

Høyt henger de ....

                                                  Anskomst kolonihage-bode                     (c) MJ

Etter å ha kommet over gledesrusen over tildeling av kolonihagetomt, kommer alvoret for en dag!

Kirsebærtreet blomstret vakkert, men trengte beskjæring.... det samme gjorde visst epletrærne også ... når vi så nærmere etter. En gammel og mosegrodd svarthyll, som jeg har ønsket meg så lenge - men ikke har hatt plass til, stod og presset ut sine takkete blader og VILLE ha vår en gang for alle! Planene for hyllebærsaft kretset allerede rundt i hodet mitt!


Jeg satte meg på den gamle, hvitmalte benken og kikket meg rundt; øynene hvilte på nyutsprungne, nesten limegrønne busker av Rips, Stikkelsbær og Solbær. Et par tuer med rødgrønne rabarbraknuter kjempet seg opp fra bakken i en fart så det nesten knakte hørbart - dette innimellom tuer av Primula.

En stor åker av spavendt jord ligger foran meg, ca. 11 x 8 m. Hva skal vi velge å så eller plante?

Mens jeg funderer over det, ser jeg også at gresset må klippes ... og jeg kommer vel ikke unna å måtte spa opp jordstykket med greip, slik at jorden blir soldet på en god måte. Små frø vokser ikke blandt kjempestore kolosser av jordklumper må vite!

Men før vi går til verks må vi ha litt å spise, og det er koselig med mat på den gamle, mosegrodde benken.  :)

                                                                                                                 (c) MJ

Etter å nytt en frisk lunch, gikk vi igang med våre aller første oppgaver; Patriarken klatret opp i trærne fortere enn jeg klarte å følge med .... kanskje det ligger igjen fra guttedagene??? :) ... og jeg fant frem den gamle manuelle gressklipperen som samtidig ga litt ekstra trim!

                                                                      (c) MJ
Patriarken var kjapp med grensaksen og epletrærne ble behørig frisert! :) De beste reglene å klippe et epletre etter, er å tenke at formen skal ligne litt på buen over en paraply og det skal være så lite grener "inni", at man kan kaste en hatt igjennom treets krone.  Alle grener som strutter rett mot himmels, skal kuttes vekk etter at treet har nådd en passende høyde. Dette gjelder et godt tilvokst epletre. Skal du starte med et lite tre, gjelder andre regler. :)


Har du lyst til å være litt kunstferdig, og har en solrik vegg du kan bruke som bakgrunn, kan du espaliere epletreet ditt på denne måten. Det krever god oppfølging og kontroll, men blir kjempefint! :)


Livet i kolonihagen fortsetter sommeren igjennom, og her kan du følge med på utviklingen av vekster og annet, få plantetips og forhåpentligvis inspirasjon til også selv begynne å dyrke på balkongen eller i hagen! :)

Bilder  fra internett
Bilder (c) Marit Jørgensen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar