Et anderledes online magasin om livet utendørs, mat og vin, kultur og reiser samt livet generelt.

11. august 2013

Sjokobringebær! Finnes det noen som IKKE liker?


Igår var det litt trist vær og patriarken jobbet. Jeg følte meg litt rastløs og måtte gjøre noe hyggelig!  Jeg følte et sterkt behov for noe godt å spise - slikt noe kommer gjerne når man kjeder seg litt!

Siden vi var i kolonihagen og plukket enda mer bringebær fredag kveld, søkte jeg på nettet etter en oppskrift med bringebær; og på Trines Mektige Matblogg fant jeg denne oppskriften, som jeg ikke kunne stå for.

MÅTTE lage og her deler jeg oppskriften med dere som også er sjokobringebærlikere!


Du trenger:

150 g smør
2 plater kokesjokolade
3 egg
2 dl. sukker
1 ss vaniljesukker
2 dl. hvetemel
1/2 ts bakepulver
Ca. 100 gram bringebær, friske eller frosne - litt opptinte
Melis til pynt

Slik gjør du:

Sett stekeovnen på 175 grader. Smelt smør over svak varme og trekk kjelen av platen. Ha finhakket sjokolade i og rør sammen. Tilsett et og et egg og rør hvert egg godt ut før det neste tilsettes. Sukker, vaniljesukker, bakepulver tilsettes og til sist siktes melet i. Alt røres forsiktig sammen.



Smør en ikke for stor springform og strø den tynt med semulegryn. Det får kaken til lettere å slippe formen.


Røren helles i formen og bringebær dyttes ned i røren slik at de dekkes. Hvis formen din er 22 cm eller større, kan det lønne seg å legge bringebærene i formen før du heller i røren.



Stek i ca. 25-30 minutter, avhengig av din ovn. Sjekk med en stikkprøve mot slutten. Kaken skal være stekt, men kan godt være litt deigete i midten. Avhengig av om du bruker frosne eller ferske bær, vil det ha noe å si for steketiden.

Før servering drysses melis over og kaken pyntes med friske bringebær. Er du ekstra fysen, kan du servere kaken med deilig pisket krem/eggedosis eller vaniljeis til!


:)

Bilder (c) Marit Jørgensen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar