Et anderledes online magasin om livet utendørs, mat og vin, kultur og reiser samt livet generelt.

27. august 2013

Lottogevinst!

Jeg fikk et spørsmål idag; "hvor ville du reist hvis du vant en stor sum i lotto?" ... og dermed sprudlet det opp bøtter og spann av idéer! Jeg har laget en oversikt over steder jeg ville besøkt, og kanskje  kan dette være til inspirasjon for deg også?

Jeg vil gjerne oppleve høsten i Amerikas skoger og solnedgangen ved de store sjøene. Chicago og NY med Central Park om vinteren og sist men ikke minst;  en liten sommerferie ved Martha's Vineyard med en praktfull teakbåt til hånds om man skulle få lyst til å dra utpå! :)

Siden jeg allikevel hadde tilbakelagt nesten halve jordkloden, kunne jeg jo likegodt ta turen innom:
         Mexico,                                Kina og                           India            
            Russland,  Egypt, hvis de bare kunne holde fred!  ... og Himalaya     
Etter alle de inntrykkene jeg der ville fått, ville jeg nok trengte et par uker på stranden - så jeg ville foretrukket en liten pust i bakken på Bora Bora eller en av de andre øyene på Fransk Polynesia;



Disse øygruppene består av 118 øyer og atoller (lave koralløyer). Tahiti hører til øygruppen "Selskapsøyene", og er den historisk og kulturelt viktigste øya. Her befinner vi oss i Kon Tiki-flåtens kjølvann og i Thor Heyerdals rike. Tahiti er selve sydhavs-drømmen; med laguner, fargerike tropiske fisker, late dager og deilig sol. Menneskene her har all verdens tid, og stress er så og si ukjent. Franske Polynesia lever opp til den gamle europeiske myten; menneskene her er vennlige og imøtekommende.

For at jeg ikke skulle stivne helt i luxuslivet, må man komme seg videre. Og for at overgangen ikke skulle bli for stor; kunne da valget fort falt på Hellas:

Hellas er også et land bestående av både fastland og masser av små og store øyer. Øyene er mest besøkt av solhungrige turister. Selv om turisttilstrømningen er stor, har det greske folket klart å holde på sin egenart, og er blide, hyggelige, imøtekommende og gavmilde. Av alle øyene foretrekker jeg Kreta, fordi den har mest mangfold og en fantastisk spennende historie. Det sies at europas vugge lå her. Jeg velger å bli i Hellas noen uker for å få med meg gode olivener, raki, gresk yogurt med fjellhonning, blått hav og hvitkalkede hus!

Imorgen skal jeg ta dere videre i på min drømmereise .... så følg med da!

Bilder fra internett

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar