Et anderledes online magasin om livet utendørs, mat og vin, kultur og reiser samt livet generelt.

6. februar 2014

En bok til begjær

Har du satt av tid og lest en skjønnlitterær bok i det siste? Hvis ikke, synes jeg du burde lese Vanessa Diffenbaughs bok "Blomstenes hemmelige språk"!

Blomstenes hemmelige språk er en underfundig bok om en ung kvinnes søken etter tilhørighet og kjærlighet.  Det er  en meget sterk bok, som jeg tror vil sitte i minnet, også lenge etter at den er lest.

Boken starter når Victoria blir myndig og  dermed faller utenfor det offentliges ansvar. Meredith, Victorias saksbehandler gjennom mange år, kjører henne til et kollektiv hvor husleien er betalt for noen uker frem i tid.  I løpet av disse ukene må Victoria selv finne en måte og overleve på. Noe som ikke faller seg så lett for den folkeskye jenta og snart må hun sove under åpen himmel. Etter hvert møter hun Renata, som driver sin egen blomsterbutikk og Victorias liv er i ferd med å endre seg.

Boken er bygget opp slik at ett kapittel tar for seg den voksne Victoria  og ett kapittel tar for seg hvordan Victoria hadde det som barn og flyttet inn og ut av mange forskjellige fosterhjem. Hun bodde i over ett år på en vingård og det var der Victoria lærte at blomstene hadde sitt eget hemmelige språ, hvilket hun bruker til det fulle. En perle av en bok som anbeales på det varmeste!

..... MEN, det er ikke bare blomstene som har sitt eget språk. Visste du at det også gjelder for frukt, bær og grønsaker?  Her er noen eksempler:
Agurk - "Jeg kjenner dine tanker"
Bjørnebær - "Anger, beskjedenhet"
Blåbær - "Hemmelig"
Bringebær - "Forfriskning, trøst"
Dill - "Mistro - du skuffer meg vel ikke?"
Jordbær - "Godhet, kjærlighetslyst, mildhet"
Karve - "Vi er forrådt"
Persille - "Spøk, du er forelsket i meg - tilstå det bare"
Reddik - "Sikt ikke i livets stormer"
Stikkelsbær - "I kjærlighet blir en uenig, for å forsones desto ømmere"
Sukkerertblomst - "Tør jeg betro meg til deg?"


 Les boken og du vil forstå hvordan blomsterspråket kan brukes. 


Bilder private + internett

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar