Et anderledes online magasin om livet utendørs, mat og vin, kultur og reiser samt livet generelt.

24. februar 2014

På en snurr.....

Jeg kan ikke fraskrive meg at jeg er over gjennomsnittet glad i god mat og drikke! Fra å være litt likeglad i mine unge dager, har ernæring og matlaging bitt en interesse som gir meg mye glede og mange spennende utfordringer.

Skal også innrømme at jeg av og til havner på en av de bloggene som virkelig velter seg i goodis, og idag klarte jeg ikke å stå for disse kanelbollene fra Kristine fra detsoteliv-dot-no.

Her er oppskriften, men ikke skyld på meg hvis du forspiser deg! Det er en utfording å holde seg til kun noen få....


Du trenger til deig:
♥ 50 g gjær
♥ 6 dl melk
♥ 200 g smør
♥ 150 g sukker
♥ 1 egg
♥ 2 liter hvetemel

Til fyll:
♥ 50 g smør
♥ 4 ss sukker
♥ 2 ss kanel
..... jeg tror også det kan være supergodt med noen rosiner i .....

Til pynt:
♥ 1 egg
♥ 1 ss melk
♥ perlesukker - jeg brukte rå-sukker, og de fungerte også fint.


Slik gjør du:

Smelt smør og bland med melken. Varm smørblandingen til den er lunken (37°C). Smuldre gjæren i en bakebolle og løs den opp i en del av smør- og melkeblandingen. Tilsett resten av væsken og sammenpisket egg. Bland så i sukker og mesteparten av melet. Elt deigen godt og hev til dobbelt størrelse - ca. 60 minutter.

Del deigen i 2 emner. Ha resten av melet på bakebordet og kjevle ut hvert emne til rektangulære leiver.

Smelt smøret til fyllet og pensle på leivene. Strø jevnt over med sukker og kanel.

Rull leivene sammen fra langsiden hvis du vil ha mindre kanelboller og fra kortsiden hvis du vil ha store kanelboller. Skjær hver rull i ca 2 cm tykke skiver.
Sett skivene på stekeplater dekket med bakepapir. Etterhev bollene i 15 min.

Pisk egg sammen med litt melk og pensle over bollene. Dryss over perlesukker.

Stek bollene midt i ovnen ved 225°C i 10-15 min til bollene er gyldne og gjennomstekte (se tips).

Avkjøl kanelbollene på rist.

 

Bilder (C) Marit Jørgensen

Ingredienser

50 g gjær
6 dl melk
200 g smør
150 g sukker
1 egg
2 liter hvetemel
Fyll:
50 g smør
4 ss sukker
2 ss kanel
Pynt:
1 egg
1 ss melk
perlesukker

Fremgangsmåte

Smelt smør og bland med melken.  Varm smørblandingen til den er lunken (37°C).  Smuldre gjæren i en bakebolle og løs den opp i en del av smør- og melkeblandingen. Tilsett resten av væsken og sammenpisket egg.  Bland så i sukker og mesteparten av melet.  Elt deigen godt og hev til dobbelt størrelse (ca 60 min).
Del deigen i 2 emner.  Ha resten av melet på bakebordet og kjevle ut hvert emne til rektangulære leiver.
Smelt smøret til fyllet og pensle på leivene.  Strø jevnt over med sukker og kanel.
Rull leivene sammen fra langsiden hvis du vil ha mindre kanelboller og fra kortsiden hvis du vil ha store kanelboller.  Skjær hver rull i ca 2 cm tykke skiver.
Sett skivene på stekeplater dekket med bakepapir. Etterhev bollene i 15 min.
Pisk egg sammen med litt melk og pensle over bollene. Dryss over perlesukker.
Stek bollene midt i ovnen ved 225°C i 10-15 min til bollene er gyldne og gjennomstekte (se tips).
Avkjøl kanelbollene på rist.
- See more at: http://www.detsoteliv.no/oppskrift/kanelboller#sthash.i3u51T4S.dpuf

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar