Et anderledes online magasin om livet utendørs, mat og vin, kultur og reiser samt livet generelt.

18. april 2013

Dekk!!!!

Neida - ikke du! ...  heller ikke bikkja!!!  .... men på bilen!

Sand og grus bunkrer seg opp og bytter plass med slaps, søle og is! Bilen har det ikke vært noen vits i å vaske på flere uker og pluteselig er dagen der, da man skal ha byttet til sommerdekk!

Yess, tenker du! Da er det vel bare å finne frem den mest sexy kjeledressen jeg har og jekken fra ifjor og sette igang! (Mange ville kanskje byttet ut jekken med kjekken, men det skal ikke handle om han her idag ....)
Rett bekledning er viktig for et godt resultat!

Før du går igang kan det være smart å plassere riktig sommerdekk ved riktig posisjon. Hvis du ikke merket dem når du skiftet siste gang, kan du se på gummien, der er det ofte et merke med retningen, eller så kan du, ved litt studering, se det på mønsterretningen.

... men hvor søren er jekken? La du den tilbake på riktig plass siste år, skal den ligge i en skinnpose, i bakrommet på bilen, sammen med muttere og andre tekniske dibbidutter. Her skal også hjulvinnen ligge!

Hvis dette er eneste jekken du finner, er det på tide å bytte til ny type!


Før du foretar deg noe som helst bør du sørge for at bilen står i gear og håndbrekket er på!

Det kan være smart å "små-løsne" boltene litt mens hjulet fremdeles har bakkekontakt.
Når du har fått plassert jekken riktig, på kanalen, rett ved det dekket du skal skifte, er det bare å begynne å sveive. Du skal ikke heise opp hele bilen, men bare såvidt løfte slik at hjulet kommer av.

For å få av hjulet må alle fire boltene løsnes. Det kan være et lite mareritt i seg selv, da de er godt festet etter mange mils tilkjøring. Lær derfor av dette og spray derfor boltene slik at de løsner enkelt neste gang det er dekkskift. Rull vinterhjulet bort fra arbeidsplassen og husk å merke det. Har du anledning, er det smart å spyle det rent - for det er garantert ikke særlig lekkert!

Nå kommer det vanskeligste! Sommerhjulet skal balanseres på flaten med 4 struttende skruer. Ta tak rundt hjulet, som om du skulle gi en stor bamse en god klem, og drei det slik at skruene faller på plass i hullene.

Omfavn hjulet ... ikke noe unnasluntring ... som kan føre til dyre pedikyr-regninger!

Fest boltene (som da skal være sprayet!!) lett først, slik at du kan feste bedre når hjulet ikke truer med å vippe av! Når du føler deg trygg på at det holder seg på plass, strammer du videre med hjulvinnen. Det er viktig med "kryss-stramming". Det vil si at du strammer skruene diagonalt overfor hverandre... og dette er vitig for (følg med nå jenter!!) .... for å være helt sikker på at felgens anleggsflate blir liggende helt perfekt mot hjulopphengets anleggsflate.

.... bolter ....
Da er det bare å jekke forsiktig ned og gjenta prosedyren med de andre 3 hjulene! Men husk at; når du har kjørt noen mil, skal hjulmuttrene sjekkes på nytt. Bilbergingselskapene har mange oppdrag med å hjelpe folk som har glemt dette og som mister hjulet - noe som kan forårsake store skader og dyre reperasjoner!

Hit the road og enjoy life!!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar