Et anderledes online magasin om livet utendørs, mat og vin, kultur og reiser samt livet generelt.

23. april 2013

Killerinstinkt!


Mat? Jeg vet ikke helt hvorfor jeg plutselig kom på det.......  kanskje fordi alle helter må ha mat! ;)

Kanskje fordi jeg akkurat var ute på kjøkkenet og lagde meg et lite måltid. Idag skulle jeg være ekstra sunn og lage meg et knekkebrød med makrell-i-tomat. Selv om jeg visste at makrellboksen var i skapet og nesten hadde plottet den inn på min indre GPS, hadde den sannsynligvis bestemt seg for at den heller ville bli der enn å ende i min mage, for den var umulig å få øye på!!
Ser den ikke smart ut kanskje...??????
Well, jeg er ikke kjent for å gi opp etter første forsøk, så jeg tok utfordringen på strak arm og tenkte hverken over at tekoppen ble kald og malingsspannet ble relativt størknet.... de makrellene skulle ikke slippe unna!!! ...

Jeg gikk strategisk til verks og startet nederst av 6 hyller. Her skulle det egentlig bare være bakevarer, men jeg har lært at; av fisk blir man smart og dermed er sikkert de forbaskede makrellene smarte nok til å ha gjemt seg iblandt mel og bakepulver..... Nei, ingen makreller, men nederste hylle hadde mange andre interessante ingredienser... som alle glatt hadde sluppet unna kassen på Kiwi, grunnet datostempelet! Jeg fikk luket ut masse kakepynt - som nok hadde tatt knekken på rimelig mange plomber, honningbokser som hadde hatt sine beste dager, gjærposer som med hell kunne byttes ut (de lå bakerst og hadde nok turbo-styrke, så ikke rart at de hadde fått ligge ifred for sine yngre og freskere partifeller!!), perlesukker, hjortetakk og 2 typer kakao!

Gammel og god turbo-gjær slår knock-out på sine yngre brødre.....
 
Hyllen over var egentlig en "litt av hvert-hylle" og etter en ren strategisk og taktisk gjennomgang, dukket det opp myntegelé, fikenconfitt og enda mer honning, men ingen makrell i tomat!!!

Hyllen over er min alene, der jeg har alle mine godt dokumenterte fremtidsprodukter (les; antialdringsvidundermidler
), som f.eks. nattlysoljeprodukter for bedre hukommelse, algeprodukter for - ja si det ? - og bidronninggelé som jeg har klokketro på at er selveste ungdomskilden, og hadde ikke makrellen vært så smart, hadde den selvfølgelig hørt hjemme her - for den senker jo tross alt kolestrolet ... men så dum var den selvfølgelig ikke!!!

Well, neste hylle til pers; - masse glasskrukker med asier, sølvløk, rødbeter, honning med hvalnøtter (honning igjen!!!!!!)
, taco-saus og sure agurker. Skal innrømme at jeg ved dette tidspunktet, grunnet en langt fremskreden sultfølelse, begynte å føle meg som sistnevnte!

Skikkelig sure agurker - kanskje til og med i hemmelig samarbeid med makrellen i tomat!!! ...?

Jeg la om strategien og koblet meg direkte inn på øverste hylle!!! Her møtte jeg også gamle kjenninger som Mor's flatbrød, Vestlandslefsa, flerfoldige typer pasta i alle regnbuens farger samt noen fancy salte kjeks fra siste gang vi hadde ost og kjeks (det blir det jo dessverre veldig lite av nå som politikerne kun vil vi skal spise Norvegia og Jarlsberg i dette landet).........

Mat våre politikere vil presse oss til ikke å spise ved å sette opp prisen!!! Hmmmmmmmm....... trist!!!

Her var det også noen glemte saker som aldri fikk bidra før de gikk ut på dato; som f.eks. Tikka masala "pulver"?, durumcouscous, russiske erter samt havregryn & co. Ut røk det som ikke lenger var gangbar vare!

Jeg jobbet meg nedover og nedover og sirklet sakte men sikkert inn gjengen i tomatsaus, som trodde de var smartere enn meg! Hahhh....!!!!!! Jeg støtte på grilloljer i flere varianter (kanskje kan de brukes selv om grillen har vært pakket vekk et halvt år??), suppeposer - "gode og gamle" og dip-tilsetninger i mange smaksvarianter, et par glass med Uncle Ben's og DER skimtet jeg noe veldig gult og lysende, som liksom lå og smilte unnskyldende i et mørkt hjørne av skapet! Tatt på fersken!!! - utbrøt jeg mens jeg jublet "we are the champions"!!


... og der, innerst i et mørkt hjørne lå noe gult og selvlysende og smilte fårete ..... Hahhhh!!!!

De smarte fiskene hadde lagt seg under en haug med sauseposer, fordi de vet at jeg har lest at sauseposer er fy-fy, og dermed trodde de var trygge for at jeg ikke skulle pirke borti den haugen!!! Men jeg tok innersvingen på de, grep boksen og fikk meg et måltid jeg sjelden har jobbet så hardt for og savnet så mye!!! En ren nytelse!

Når jeg, uten omtanke for omgivelsene, avsluttet lunchen - som for anledningen var blitt ca. 1 time forsinket, falt mitt blikk på en stor handlepose stappfull av mat plassert midt på kjøkkengulvet...... Ved nærmere ettersyn inneholdt den kun varer som jeg ville fått gratis på Kiwi ... og den røk ut i søpla med en gang! Jeg tittet inn i høyskapet og det var et syn av en annen verden!!! Or'ning og reda til fingerspissene! Jeg takker makrellene for at de fikk ut killer-instinktet i meg - for det hadde skapet absolutt godt av - jeg er sikker på at det røk ut minst 10 kg i denne utryddelsesprosessen og jeg anbefaler det videre til alle dere superhusmødre og -fedre der ute!!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar