Et anderledes online magasin om livet utendørs, mat og vin, kultur og reiser samt livet generelt.

20. juli 2013

Fiskebäckskil - ren idyll!!!


Det var fredag og min kjære ringte meg på jobben kl. 14:30! "Når du kommer hjem har du akkurat 15 minutter på deg til å pakke en bag, og så skal vi på week-end tur" - sa han!

- Jammen, skal jeg pakke pent tøy for hotell, eller er det by-tøy eller ... eller ... eller ???!!! Jeg MÅ vite litt mer!!!
- Neida, du MÅ ikke vite mer! :) Bare pakk med klær du føler deg komfortabel i. Vi skal hjem igjen søndag!

Jeg satt som en forvirret høne og funderte over hva jeg skulle pakke .... var det shopping i London som var på programmet? Var det København med sine blide barer og restauranter eller kunne det være en tur i Norge  -  et eller annet sted vi ikke har vært?

Jeg oste hjem og pakket en enkel bag, med noen enkle klær jeg syntes ville passe uansett situasjon og fikk beskjed om å ta plass i bilen. Turen gikk over Oslofjorden og inn i Sverige.... Vi kjørte lenge, men forbi avkjøringen til Stockholm ... hmmmm, jeg ga opp å forsøke å ta kontrollen og lot meg rett og slett bortføre til ........  

Fiskebäckskil! Ja, du leste riktig!! Ikke lett å uttale sånn rett på sparket - men ikke la navnet forstyrre - det var et vidunderlig sted helt ute i havgapet. Hotellet het Gullmarstrand og var bare "underbart" med deilige luftige rom og en spisesal som var tatt ut av Astrid Lindgrens beskrivelser.

Solen var med oss og vi vandret rundt på den lille halvøya, som nærmest levde i sin egen boble.... små, velholdte idylliske skipperhus, koselige frodige hager og nesten ingen biler. Veiene var små og trange og uansett hvor man kikket, lå havet som et bakteppe for de vakre omgivelsene!

Vi ble fortalt at Fiskebäckskil vokste opp på grunn av den gode sildeperioden på 1500-tallet, som lokket til seg lykkejegere som ville tjene en god slant. Etter at silden forsvant, gikk næringen over til skipsfrakt og bebyggelsen vitner fremdeles om gamle velstandstider! På begynnelsen av 1900-tallet oppdaget sosieteten den vakre og idylliske plassen og det ble populært for den lokale befolkningen å leie ut sine boliger til sommergjestene. Helsebadene poppet opp som fluesopp, og rekreasjon og tang-bad, ble en ny levevei.

 

Jeg unner alle et stopp i Fiskebäckskil! Her får man roen og samtidig dramatikken fra et hav i bevegelse! Jeg vil tro at dette stedet er like interessant sommer som høst.  

På den andre siden av fjorden ligger Lysekil og har du lyst på litt mer livlig byliv, kan Lysekil by på både historie, Havets Hus og tradisjonelt svensk småbyliv med strandpromenade og utflukter videre til andre deler av skjærgården. Til Lysekil tar det 15 minutter med ferge.

Bilder (c) Geir Jørgensen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar