Et anderledes online magasin om livet utendørs, mat og vin, kultur og reiser samt livet generelt.

30. oktober 2014

Hagetrend 2015

Ja, nå lurer du sikkert på om jeg er gått helt i hage-fistel, siden jeg allerede nå maser om hagetrendene for 2015.
Det er det en grunn til! 

Som du sikkert har fått med deg er det lundområder og de litt ville hagene som har fått fokus de siste år og fokus vil fremdeles ligge der. Å få til en vill hage høres ganske lett ut for en som ikke jobber med dette til daglig, - er ikke det bare å la alt vokse i et eneste sammensurium tenker du sikkert! Men det er det ikke. 

For å få en alminnelig hage til å se vill og vakker ut, kreves nøye planlegging. Det skal være høye, middels og lav vekster, det skal være ganske mye skygge og man bør ha de rette plantene som trives i disse forholdene. I tillegg skal det ikke vokse ut av proposjoner og ei heller se ut som noe smått og pinglete. 

Den siste utviklingen nå, er at de ville hagene skal ha flerstammede trær. Høres ikke det spennende ut? Jeg synes det er fantastisk! Det får meg til å tenke på alle timene jeg tilbragte i Eventyrskogen som barn. Min venninne Hanne og jeg bygde flerfoldige hytter i flerstammede trær. Noen av de husker jeg fremdeles navnet på; Rottehula, Firtreet, Flyvende Mare .....  Rart at de skulle dukke opp som trender! Nåja, det er vel egentlig lite nytt under solen, og alt går sin gang i akkurat det tempoet det vil.

Ønsker du deg flerstammede trær i din hage, bør du være tidlig ute med å bestille. Du kan jo sikkert set at det ikke produseres så altfor mange av disse i planteskolene, så den som er først til mølla, får male. Jeg er spent på hvem som kommer til å ringe til våren for å bestille disse trærne - for noen bestillinger blir det helt sikkert! Gøy med så store forandringer i trendene! :)

På våre breddegrader er det nok mest nærliggende med Syrinhortensia, Syriner, Bjerk og Barlind. Her er noen bilder fra flerstammede trær:






Bilder fra internett

2 kommentarer:

  1. Med flerstammede trær tenker jeg aller først på gullregn.
    Jeg er visst forut for trenden.......de sår seg overalt her ;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Martin - ja, du har rett i at det er mange busker og trær som kommer inn under kategorien. Har man lyst nå, så er det bare å finne ut hvilke vekster som er flerstammede, barbere vekk litt bladverk og klippe vekk litt smågrener og så er man bare blitt veldig "hipp" :) Jeg må bare si at jeg likte profilbildet ditt utrolig godt - jeg elsker seilskuter!!! :) Med ønske om en fin week-end og jeg synes det er veldig hyggelig at du kommenterte på innlegget. Blir morsommere å blogge da! ;)

      Slett