Et anderledes online magasin om livet utendørs, mat og vin, kultur og reiser samt livet generelt.

3. oktober 2014

Roten til alt godt!

Denne helgen kan du lage noe som både er sundt og vakent godt
- på samme tid!

I enkelte av de siste innleggene har rotgrønsaker spilt en rolle og her er enda et i den gaten. Plukk ut de rotgrønsakene du liker best og gjør som følger. Denne oppskriften er hentet fra en ivrig andelsbonde på Osebakken gård, ved navn Lars Viks og jeg synes hans måte å beskrive fremgangsmåten på var ganske unik så jeg siterer: Følg med og lær! :)


"Du peller de rotgrønnsakene du liker best. Sist brukte jeg rødbeter, kålrot, rød og gul løk, nepe, vinterreddik og beter (som jeg aldri har vært borti før) + noen egengrodde gulrøtter.

  1. Vask og skrell hele stasen.
  2. Kutt alt opp i passende, men litt pene biter, staver og båter.
  3. Sleng alt i en smørt ovnspanne, bland godsakene.
  4. Ikke glem noen smadra hvitløksfedd og
  5. vær litt raus med olivenoljen du dønker hele greia med.
  6. Drøss over litt pepper, litt mer salt.
  7. Har du urter, la dem få plass på toppen av lasset.
  8. Dekk panna med sølvfolie.
  9. Bak i 40-50 min midt i ovnen på et par hundre grader, alt ettersom hvor grovt du har kappa godbitene og hvor presis ovn du har.
  10. Sjekk med gaffel om de er ferdigbakt, de skal være møre.
  11. Vil du ha stekeskorpe så ta av folien og kjør opp tempen på tampen.
Og husk: En skal ikke spise dette fordi det er sunt, men fordi det er vakent godt." ... sitat slutt! ;)

God helg til alle lesere! 


Bilder fra internett

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar