Et anderledes online magasin om livet utendørs, mat og vin, kultur og reiser samt livet generelt.

9. mars 2014

Hva skal barnet hete?


Jeg har vært på koselig langbesøk hos min mamma. Vi satte hodene og pc'ene sammen, tok på oss fjern-synet og krøp tilbake til 17- og 1800tallet. Vi leste skifteprotokoller og kirkebøker, klokkerbøker og dødsfallsprotokoller ... og fant flere slektninger på mammas side, tilbake til siste halvdel 1700-tallet.

Det er fascinerende å lese hva folk het på den tiden ... ganske anderledes enn nå, men de var helt klart påvirket av utenlandsk innflytelse - da som nå.  Her er noen av navnene vi kom over:


Søte små piker       Kjekke gutter
Eugenie                    Martinius
Fransine                   Hendrich
Diktine                     Villum   
Sine                         Agostino
Begonia                   Torchild
Rosina                     Adelstein
Georgine                  Na         
Hortense                  Tommes
Lovise                     Arnaud  
Augusta                   Tørri      
Adelheid                  Nilas      
Petrosine                  Falkvord

Noen som trenger navn til ventede verdensborgere? I så tilfelle, er det kanskje på tide å ta de gamle navnene i bruk. Personlig ville jeg gjerne hatt Dyveke i tillegg til navnet mitt, men det visste jo ikke mine foreldre da jeg ble båret til dåpen ... det visste jeg vel heller ikke selv! ... da! Husk at gjenbruk er hot! ... så hvorfor ikke?


Bilder fra internett

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar