Et anderledes online magasin om livet utendørs, mat og vin, kultur og reiser samt livet generelt.

11. mars 2014

Hvorfor velge økologisk?

Informasjon om giftstoffer i dyrking, dyrefôr og dermed i vår mat, er skremmende lesning. Jeg mener å ha hørt at mengde giftstoff i  døde mennesker er tre-doblet siden 1957. Det sier noe ......

Jeg tar meg selv i å stadig oftere velge økologisk hvis jeg har muligheten. Jeg har hverken lyst til å fylle de jeg er glad i eller meg selv med unødvendig mange kjemikalier som kroppen ikke klarer å  bryte ned og kvitte seg med.

Dette er ikke noen reklame for et overnattingssted, men jeg må si at jeg ville vektlagt denne informasjonen , hvis jeg hadde et valg i forhold til hotell, neste gang jeg skal ut på reise:

Gjennom en kortfilm kan du se forskjellen mellom økologisk og konvensjonell eggproduksjon

Kortfilmen om hvorfor du bør velge økologiske egg kan du se HER

Betegnelsen frittgående høner brukes om høner som kun går inne. Økologiske høner får også gå ute og følge sine naturlige instinkter. De hakker i jorda etter naturlig føde som frø, planter, insekter og andre småkryp. Hønene får kun økologisk fôr, og i hønsehuset skal det være tilgang på dagslys.

Kortfilmen er laget i samarbeid mellom Debio og Nordic Choice Hotels, i forbindelse med prosjektet ”Økt forbruk av økologisk mat i hotellrestauranter”, som ble finansiert med midler fra Statens Landbruksforvaltning (SLF).
I løpet av 2013 ble det gjennomført en rekke kurs for ansatte i Nordic Choice Hotel for å øke kunnskapen om økologisk produksjon og forbruk.

Prosjektet har vært et samarbeid mellom Debio og Nordic Choice Hotels. Nofima og foregangsfylket ØQ har bidratt med veiledningsaktiviteter og er med i referansegruppen. I tillegg har Matmerk og Oikos inngått i referansegruppen.

Over 80 Nordic Choice-hoteller har Debios serveringsmerke i bronse, noe som betyr at de tilbyr sine gjester minimum 15 økologiske produkter. Nordic Choice-hotellene serverer for eksempel over 2500 kopper økologisk kaffe hver time, og kjøper 7 millioner økologiske skallegg i året.  I tillegg har hver av de fem kjedene under Nordic Choice-paraplyen valgt et eget økologisk sortiment de tilbyr gjestene.

 



 Bilder fra internett

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar