Et anderledes online magasin om livet utendørs, mat og vin, kultur og reiser samt livet generelt.

28. september 2014

Forleng sesongens fristelser!


Enda er det friske grønsaker å få fatt i, og når det er billig, er det smart å trå til og kjøpe stort. Har du fryser, og er glad i grønsaker, kan jeg opplyse at de fleste grønsaker lar seg frye ned. Du skal bare foreta en liten operasjon innen du fryser de ned. Dette, for å beholde både smaken og næringsinnholdet så bra som mulig. Du må derfor forvelle grønsakene!
                                               

Og slik forveller du:

Varmebehandlingen grønnsakene får ved forvelling må til for å stoppe enzymenes virksomhet og hindre forskjellige kjemiske forandringer i fryseren og under opptiningen. 


Du skal alltid begynne med å rense og vaske grønnsakene.

Blomkål og brokkoli deles i passe serveringsbuketter. De kan med fordel ligge i vann tilsatt salt i et kvarter for å få ut eventuelle småkryp. Ellers må aldri rå grønnsaker bli liggende i vann.

                                              

Det usaltede vannet må være kokende og stå helt over grønnsakene når du senker de ned i vannet med et stort dørslag eller en grønsakskurv. Forvell små porsjoner av gangen (ca. ½-1 kg.) Beregn forvellingstiden for den nye mengden fra vannet koker opp igjen. Bruk gjerne et varselur.
                                          

Ulike grønnsakers forvellingstid
:

Asparges: Hvit asparges forvelles i 3-4 min. Grønn asparges egner seg ikke til frysing, men nytes når den er fersk.

Blomkål: Buketter forvelles i 2-3 min.

Brokkoli: Buketter forvelles i 2-3 min.

Bønner: Strengles. Forvelles i 2-3 min.

Dill: Fryses raskt i plastpose/boks som den er, eller klippet opp. Ikke forvell. Ved bruk kryster man bare fra emballasjen over maten, lukker og legger tilbake i fryseren igjen.

Gressløk: Som dill.

Kruspersille: Som dill og gressløk.

Knollselleri: Fryses i terninger eller staver etter forvelling i 2-3 min.

Persillerot: Som knollselleri.

Purre: Kan skjæres i tynne ringer og trenger da ikke forvelling. Kubber på ca. 8-10 cm, må forvelles i 2-3 min. Bør pakkes godt pga. sterk lukt.

Rosenkål: Forvelles i 3-4 min.

Spinat: Forvelles i 1-2 min. Hakkes opp og pakkes.

Sukkererter: Strengles. Store sukkererter deles. Forvelles i 1 - 2 min.

Maiskolber: Forvelles hele i 6-7 min.

Paprika: Skjæres i tynne ringer eller biter og fryses uten forvelling.

Løk: Kan fryses ned i stekt eller kokt tilstand. Må pakkes godt inn pga. lukt.

Gulrøtter: Kan fryses ned i skiver som forvelles i 2-3 min.




Bilder fra internett

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar