Et anderledes online magasin om livet utendørs, mat og vin, kultur og reiser samt livet generelt.

7. juli 2014

Nypete!


Du har sikkert allerede vandret langsmed hekker av nyperoser denne sommeren. De fleste hekkene har vakre dyprosa blomster men de finnes også i vakkert hvitt. Den hvite er min favoritt. Rosene heter Rosa rugosa på latin og får flotte nyper på sensommeren.

Når nypene etterhvert viser seg, er det at tankene - i alle fall mine - går til barndommens deilige kvelder med nypete! Jeg får en god, varm følelse inne i meg og gode minner strømmer på. Jeg er tilbake i det store kjøkkenet med utsikt til det store tuntreet og bjerke-alléen. Tilbake på kjøkkenet med farger i 70-tallsstil, med brun og beige lampe, gardiner i brunt, beige, rødt og oransje og skapdører i to forskjellige grønnfarger. Minner om lange og koselige måltider.... og nypete.

Her får du oppskriften på kjempegod og ekte nypete - og du bør forsøke, selv om det innebærer litt anderledes arbeid enn å bare koke litt vann og vips - ferdig te!


1) Plukk nyper (masse) og legg dem på en langpanne. Still ovnen på 10-150 grader og la de få tørke litt inn.
2) Etter at de har tørket litt inn, la de fryse inn i plastposer. Det gjør ingenting om det føler med litt stilker og blader.
3) Når du har lyst på te, tar du bare en passende mengde nyper ut av den frosne posen, heller litt kokende vann over, la det trekke i ca. 15-20 minutter.

Hokus pokus - du har hjemmelaget, frisk og vitaminrik te!  :)

Bilder (C) Marit Næss Jørgensen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar